onsdag 22 januari 2014

EL

Det har dröjt lite medeldragningen i huset, dels för att grejjerna inte kommit som de ska.
Men också för att jag länge gått o velat på om jag ska köra et automatiserat system eller en helt vanlig traditionell elinstallation.

Men nu har "vi" bestämt "oss", eller jag kom fram till saken för några dagar sedan.
Jag tänkte att "jag är ju för fan elektriker, inte kan man ha en gammal tråkig installation med trappbrytare och 18 tidur".
Nej för fan, här ska installeras ett KNX system.

Ett knx system innebär mer ytligt att man drar klenspänningskabel till alla brytare osv. Sen sitter en massa småhjärnor samlat i centralen och dessa sammankopplas och programmeras till önskad funktion.

Kan förklara detta mer ingående lite senare i projekteringen.
Så efter detta beslut har jag även ritat om alla elritningar eftersom det här inte kommer se ut som en vanlig installation.

Hejpåre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar