torsdag 16 januari 2014

Pengar!


Goddag!

Man får det ofta slängt i ansiktet som någon spydig kommentar eller undrande ögon när man säger att man ska bygga hus.
Tror ju med stor sannolikhet att det är för att vi är två unga som bygger hus, eller unga och unga..allt är ju relativt.
Många tror att vi ärvt pengar, vunnit på lotto eller liknande.
Men det kan vi säga er, att så är det inte.

Vi har fått en tomt av min käre svärfar, som vi styckat av från hans gård.
Men att få en tomt innebär ju också vissa kostnader..visserligen inte i närheten av vad en tomt kostar, men.
Avstyckningen kostar pengar, utsättning av huset, jurister som skriver gåvobrev osv. Utöver det har vi betalt allt med våra pengar och lånet som knakar står vi skrivna på även det. 
Det är intressant med pengar och hur tabulagt det är att prata om vad man tjänar, eller vad saker och ting kostar.

Samtidigt är det från andra sidan fruktansvärt intressant att veta vad ett hus kostar att bygga.
För mig personligen skiter jag fullständigt i vad folk tycker eller vet om oss.
Pengar är inte relevanta i det här sammanhanget utan vi bygger ett hus för att vi vill det och nu har vi chansen att göra det. Sedan att skriva vad en sak kostar här på intranätet kan jag gladeligen göra, eftersom jag vet att innan vi började prata pengar om vårt hus ville jag hemskt gärna veta vad saker och ting kostar. Så att man kan få ett hum om vad olika hus från olika leverantörer kostar.

Vi kan börja lite lätt här, också därför att det kan vara bra att veta om man ska bygga ett hus så räcker det inte med en skruvdragare och en hammare.
Visst, man kan hyra alla verktyg man behöver med det underlättar väldigt mycket att ha dem senare.
Vill ni veta vad sakerna kostar får ni fråga, eller så klickar ni er in på www.toolab.se där jag köpt de flesta prylarna.

Dessa verktyg och maskiner använder jag och har köpt:



  • BHP458 Makita Slagborrmaskin 18V
  • BTD146 Makita Slagskruvdragare 18V
  • BGA452 Makita Vinkelslip 18V
  • BJR181 Makita Tigersåg 18V
  • Paslode spikpistol IM350+
  • Libella vattenpasskena L180 
  • Libella 2000 (vattenpass) 
  • Bosch sågbord 380
  • Bosch GCM 8 SJL (kap/gersåg) 
  • Bosch GLL 3-80 korslaser
  • Bygglampor från bauhaus
  • BFR550RFE Makita 18V skruvautomat
  • BSS610 Makita Cirkelsåg 18V
  • BML801 Makita Ficklampa 18V
  • Hultafors måttband 5m
  • Hålsågar T70 och T80
  • Hålsågset "elektriker" (diameter från 13mm-89mm)
  • Diverse handsågar och hammare
  • Hammartacka (nithammare)
  • Makitas kompressor
  • Makitas dyckertpistol


Allt detta har en sammanlagd summa på ungefär 35 pengar. Vad varje sak kostar individuellt orkar jag inte kolla upp :)
Mer verktyg allteftersom blir det säkert...ja menar vem fan vill inte ha en betongslip eller nåt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar